7 tipov pre kvalitný spánok

Spánok bývala kedysi moja veľká téma. Nemohla som poriadne spať roky. A tým poriadne myslím fakt poriadne. Spávať som chodievala vo vhodnom čase, okolo pol jedenástej, no nevedela som zaspať. Zvyčajne prišiel spánok až okolo 2hej hodiny no a okolo 6tej už trebalo vstávať do školy. Najhorší stav nespavosti som nadobudla v časoch štúdia na vysokej školy. Internátne prostredie, rôzni ľudia na izbe, rôzny spánkový režim, no hlavne som si do tohto obdobia odniesla všetky rodinné problémy. I keď už boli minulosťou, boli veľké a nie až tak dávne. A ja som ich nevedela za dlhé roky dostať zo svojho podvedomia preč. A verte mi, že problémy so spánkom nie sú nič iné ako problém v našej hlave, ktorý však len tak nezmizne. 

Nejde totiž o niečo, čo si viete vedome povedať a ono to proste zmizne. Žiaľ tak to nefunguje a chce to ísť hlbšie do seba, nazrieť do svojho vnútra, nájsť príčinu a odstrániť ju. A zvyčajne to proste samy nezvládnete. U mňa to trvalo fakt roky, no nakoniec som sa z toho úspešne dostala. Čiastočne s pomocou, no z veľkej časti som na tom pracovala sama. Vedela som totiž, že chcem fungovať s plnou energiou a spať kvalitne. Teraz sa už asi 3 roky prebúdzam svieža, oddýchnutá a s čertstvou hlavou plnou energie. Pýtate sa čo mi pomohlo zvíťaziť? Tu je mojich 7 jednoduchých tipov. 

O téme spánku pravidelne točím aj YouTube videá. Sama viem, koľko som sa so spánkom natrápila a keby som mala tieto informácie kedysi, určite by som spánok vyriešila rýchlejšie. 

1. Vyhľadajte odbornú pomoc – naozaj na to sami nestačíme, mne pomohlo pár sedení u psychologičky a že to bolo fakt pár je jasné ako facka. Myslím, že sme sa stretli tak dvakrát za rok, viac času som nemala. Zvyšok som objavovala a študovala sama, no rady pani psychologičky a priestor rozobrať zložité veci z minulosti mi pomohli najviac.

2. Pravidelný spánkový režim – určite ste už počuli o tom, že ideálne by sme mali spať 8 hodín denne. Kde ich však vziať ak sa do postele dostaneme až po pol noci? Nuž takto to fakt nepôjde. Aj keby nemáte žiadne spánkové problémy, zaspávanie po pol noci a málo hodín spánku sa časom podpíše na každom z nás. Ideálny čas si musíte nájsť vy, mne vyhovuje chodiť spať okolo pol jedenástej a vstávať okolo siedmej. Takto sa cítim vyspatá, oddýchnutá a na zobudenie sa nepotrebujem ani budík.

3. Sledujte len pozitívne správy a filmy a to hlavne večer pred spaním – špecificky v týchto časoch je to extrémne dôležitý bod. Správy sa menia zo dňa na deň, niekedy z minúty na minútu a pozitívne príliš nie sú. To podstatné, čo potrebujeme vedieť sa k vám vždy dostane, verte mi. Avšak dôležitejšie je prijímať pozitívne infomrácie či už z kníh, z filmov, sledovaním motivačných videí a videí osobného rastu. Skrátka zvoľte si svoju tému a nasávajte v rámci nej čo možno najviac. Ak vás baví varenie, sledujte relácie o varení. Vhodné pred spaním sú aj komédie či rozprávky. Skrátka všetko, pri čom sa cítite dobre a ideálne sa pri tom aj zasmejete. 

4. Kofeín, čokoláda a alkohol pred spaním už nekonzumujte – toto je možno bod, ktorý je jasný každému, no z môjho okolia viem, že nie je. Stále sú ľudia, ktorí si večer zalejú kávu a potom celú noc zízajú do stropu. Podobný účinok majú aj čaje s obsahom kofeínu, kola či kofola. Ani dve deci vína vám úplne ideálnu noc nezabezpečia. Výnimočne áno, no dlhodobo skôr umocnia problémy, ktoré sa vám preháňajú hlavou a potom nezaspíte už vôbec.

5. Filter modrého svetla – ten by mal byť nutnosťou na mobiloch či počítačoch. Modré svetlo totiž prebúdza a udržiava náš mozog v neustálej aktivite. Podobné je to aj s príliš silným osvetlením v izbe, v ktorej trávite pred spaním najviac času. Naším cieľom je zaspať čo možno najskôr a k tomu nám silné svetlo nepomôže. Ja mám nainštalovaný filter modrého svetla všade a začína fungovať cca od ôsmej hodiny večera. 

6. Miestnosť pred spaním a jej podmienky tiež určujú, či sa vyspíme dobre alebo horšie. Pred spaním si vpustite do izby čerstvý vzduch. Dbajte aj na ideálnu teplotu, určite viete, že v letných horúčavách sa spí zle každému. Tak si ich zbytočne nepripomínajme ešte aj v zime prekúrenými miestnosťami. Odporúčaná teplota sa pohybuje niekde okolo 20 stupňov plus mínus. 

7. Offline život pred spaním je tiež veľmi dôležitý bod. Ak sledujete večer facebook, instagram a prezeráte si všetky nové príspevky tak náš mozog potrebuje toto spracovávať dlho. Oveľa dlhšie než nejakých 5 minút. Nefunguje to tak, že len čo zatvoríme počítať tak je všetko spracované. Aj preto neodporúčam život na sociálnych sieťach, špecificky večer. Som si istá, že vám nič dôležité neujde a úprimne, vidieť novú kabelku kamošky úplne nepotrebujete.

Spánok je téma neskutočne široká a dali by sa na ňu písať diplomové práce. Som si istá, že sa aj píšu alebo sú už napísané. Sama som toho naštudovala veľmi veľa. Dôležitý odkaz na záver je rozhodne čistá myseľ pred spaním. Žiadne hádky, ťažké témy či riešenie a analyzovanie problémov. Určite poznáte príslovie Ráno múdrejšie večera a tým sa riaďte. Dajte si k posteli denník, zapíšte si čo potrebujete vybaviť prípadne čo vám beží hlavou a choďte spať. 

Verím, že vám môj článok pomôže a želám vám rýchle zaspávanie a krásne sny. 

Odporúčné

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.